Korte prikkels: vaak en klein, speels en soms confronterend
De basis van de verandertoolkit wordt gevormd door een reeks van korte animatiefilmpjes. Elk filmpje behandelt een thema rond het werken vanuit de bedoeling. Over de werkelijke opgave, werken aan een cultuur van verantwoordelijkheid, het spannende optimum tussen loslaten en sturen, enzovoort.
Bij elk filmpje hoort een werkpakket. Daarin zitten kaartjes met reflectievragen, een artikel, en verschillende werkbladen om met eigen praktijkstituaties mee aan de slag te gaan. Al of niet met externe begeleiding. Met onze verandertoolkit haal je voldoende materiaal in huis om je collega's een jaar lang te prikkelen op steeds dezelfde thema's.
Het nodigt medewerkers uit echt aan te sluiten op de belevingswereld van de klant, om zelf verantwoordelijkheid te nemen en regels te hanteren als onderdeel van hun professionaliteit.
Leidinggevenden worden uitgenodigd anders vast te houden. Wat heeft het team nodig om verantwoordelijkheid te nemen voor het geheel? Hoe gaan ze de goede dingen doen, zonder dat ze precies wordt vertelt wat die goede dingen zijn?
Ondersteunende diensten worden geprikkeld weer echt ondersteunend te zijn. Om minder vanuit het eigen vak instrumenten te ontwikkelen die voor iedereen gelden, maar meer dan nu echt aan te sluiten bij de praktijk en wat teams nodig hebben.
Maar de vraag of het materiaal ook echt de gewenste verandering gaat brengen, hangt voor een groot deel af van hoe het materiaal wordt gebruikt. Bij de verandertoolkit zitten algemene tips om deze leerprocessen vorm te geven, maar hieronder alvast een paar toepassingsmogelijkheden om het denken te prikkelen.
5 Werkprincipes
#1 Zo dicht als mogelijk in praktijk
Breng het materiaal in de bestaande communicatielijnen, maak tijd in bestaande overlegmomenten et cetera.
Na organisatiebrede teasers of inspiratiedagen volgt de uitdading er met een eigen team of functiegroep mee aan de slag te gaan.
#3 Collectieve gesprekken als prikkel
Een geplande uitwisseling met collega's helpt enorm bij het voornemen iets te gaan doen.#4 Experimenteren als sleutel voor leren
We kunnen het heel lang over ander gedrag hebben, maar leren ontstaat pas in het doen.Mensen gaan pas zien dat het serieus is, wanneer ze over een langere tijd geprikkeld worden met steeds hetzelfde verhaal.